Proč IP telefonii?

U nás ve firmě již několik let spokojeně používáme IP telefonii (VoIP). Chtěl bych se zde rozepsat o výhodách, které nám to přináší.

Pokud začínáte podnikat, nemůžete si dovolit drahou telefonní ústřednu a tak s IP telefonií můžete velmi levně získat stejné možnosti. Na svůj server si nainstalujete asterisk a propojíte jej s IP operátorem. Vše funguje softwarově a nemusíte tak kupovat žádné drahé karty do serveru. Každému zaměstnanci pak již koupíte buď hardwarový IP telefon (to jsme udělali my) a nebo můžete použít i softwarový telefon. I když telefon na stole je zdaleka nejlepší. Použitelnost je velmi důležitá a ovládání sluchátka na stole je za těch sto let již velmi vyladěné – prostě jej zvednete.

Cena

Jedna z největších výhod VoIP řešení je určitě cena. IP telefonie je prostě levná. To především díky Českému Telekomunikačnímu úřadu, protože definuje propojovací poplatky mezi operátory. Cena je dokonce taková, že se nám vyplatí volat z IP telefonu na mobil než z mobilu na mobil u stejného operátora. Pokud samozřejmě na mobilu provoláte více jak 2 000,- měsíčně, můžete získat nižší cenu. Nicméně u nás ve firmě mají všichni zaměstnanci služební telefon a tento limit nepřesáhne nikdo.

Možnosti konfigurace

Mít vlastní ústřednu přináší mnoho výhod. Od operátora jsme dostali přiděleno 100 telefonních čísel, které si můžeme přidělovat pro různé účely. Proto máme číslo pro každého zaměstnance a také skupinová čísla pro různé účely – firma, podpora WinStrom, podpora jiné projekty, apod. Dokonce používáme zvláštní telefonní čísla pro jednotlivé reklamní kampaně. Můžeme tak alespoň nějak měřit její účinnost.

Současně si také můžete nastavit, aby příchozí hovor vyzváněl jak na IP telefonu, tak i na mobilu (spojení je samozřejmě pak již zpoplatněné). Nemusím tak zákazníkům dávat přímo mobil, ale jen pevnou linku a pak vždy snadno zajistit přesměrování lidem, kteří dané hovory vyřeší i když jsem na dovolené.

Mám také nastavené, že příchozí hovor zvoní v práci, ale i doma. Je tak možné bez problému pracovat z domova a kolegové se mi snadno dovolají.

Technická podpora

Kvůli technické podpoře WinStromu jsme zavedli zvláštní telefonní číslo, které zvoní na více telefonech. Při vyzvánění telefonu vidíte, které číslo bylo zvoleno (firma, technická podpora, …) a tak se můžete snadno i do telefonu správně představit. Kvůli podpoře slovenského trhu nám na stejnou skupinu zvoní i naše slovenské telefonní číslo. Nyní chceme zavést, aby když voláme na slovenské telefonní číslo, automaticky se použilo naše slovenské odchozí číslo.

Spolehlivost

IP telefonie je maximálně tak spolehlivá jako vaše internetová přípojka a server, kde máte softwarovou ústřednu. Server má spolehlivost obvykle vysokou, nicméně u přípojky na internet se nám jednou za čas stane, že druhé straně nerozumíme a musíme hovor navázat znovu.

Nicméně se nám nedávno stalo, že náš poskytovatel, který hostuje náš server, ztratil konektivitu. Výsledkem bylo, že nám neběželi telefony a ani webové stránky, kde jsme na tento fakt mohli zákazníky upozornit. Na druhou stranu výpadek trval 40 minut a za ta léta byl jediný.

Závěr

IP telefonie nám nabídla služby, které jsou sice možné i s klasickou ústřednou, ale za výrazně vyšších pořizovacích nákladů. Díky přenositelnosti čísla mezi operátory a jejich vysoké konkurenci, se nám výrazně snížila cena za provolané minuty. Určitě všem, kteří dnes zakládají firmu, aby šli rovnou do tohoto řešení.

5 thoughts on “Proč IP telefonii?”

  1. Ktery provider vam zajistuje nizsi cenu volani na mobil nez jako je mezi mobilama navzajem?

    Btw. spolehlivost O2 mobilu taky neni nic moc. Casto lide slysi ze sem nedostupny i kdyz mam na telefonu plny signal. Konkretne v Praze je vice mobilu nez bunky zvladaji a pak se vam lidi nemuzou dovolat.

  2. No prave ty taky pouzivam, a levnejsi je to pouze v priade ze na mobilu pouzivate minimalni pausal. Paklize pujdete do pausalu alespon za 500 Kc, tak se mobily dostanou pod cenu 802.cz

    Proto si myslim, ze konkretne VOIP se vyplati do vetsich spolecnosti. Tipicka ceska spolecnost s 9 zamestnanic na tom spise prodela.

  3. V tom případě mi poraďte mobilního operátora:
    – 802.cz – cena na mobil za minutu: 3,39 Kč
    – Vodafone: Nabito 700: 4,- Kč (paušál stojí 700,-)
    – Vodafone: Nabito 1 150: 3,40 Kč (paušál stojí 1150,-)
    – T-Mobile: Podnikatel 900: 3,57 Kč (paušál stojí 1071,-)
    – Podnikatel 1400: 2,98 (paušál stojí 1666,-)

    Takže záleží kolik provoláte a zda sedíte u počítače a nebo jste stále v terénu. Nesmíte také zapomenout, že pro všech 10 zaměstnanců musíte toto počítat. U VoIP platíte jen ty minuty, ale nemusíte žádný paušál.

    Navíc to umí věci, které s mobilem neuděláte. A pokud voláte do zahraničí, tak si u VoIP nastavíte jen jinou cestu. Případně čeští VoIP operátoři mezi sebou propojují zdarma.

    Pokud máte dva telefony a každý z nich provolá více jak tisícovku, tak se VoIP opravdu nevyplatí. My jsme ušetřili poměrně hodně.

Napsat komentář: Petr Ferschmann Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *